måndag 3 januari 2011

Bio på jullovet

Jag älskar att gå på bio men får sällan någon (läs: barnen) med mig eftersom de av någon outgrundlig anledning föredrar att gå med sina kompisar. Trots att jag betalar. Faktum är att jag också hellre hade gått med mina kompisar för då hade jag bara behövt betala en tredjedel av priset. Det tråkiga är att mina kompisar inte vill gå på bio.

Jag får alltså nöja mig med att med tacksamhet ta emot den yngre generationens erbjudanden om att bli bjudna på bio av mig, vilket händer företrädesvis under loven. Igår började således jag och barnen de segdragna förhandlingarna som vanligen föregår ett jullovsbiobesök. Många gordiska knutar skall lösas, både filmval, datum och klockslag för evenemanget och alla är lika komplicerade.

Vi inledde förstudien med en snabb gallupundersökning: Vilka distinkta önskemål rådde. Sonen kunde se vad som helst. Dottern kunde se vad som helst. Jag kunde se vad som helst. Inte. För jag är kinkig och vill egentligen bara se roliga filmer, gärna med kärlek alternativ roliga filmer med action, alternativt Harry Potter.

Jag ville se Harry Potter.
Dottern hade sett den.
Sonen hade sett den.

Då kunde jag tänka mig Svinalängorna.
Dottern skulle se den i annat sällskap.
Sonen gäspade.

Dottern föreslog en rad filmer, den ena fånigare än den andra. Rollistorna lät bra i åtminstone den med Johnny Depp och Angelina Jolie, men handlingen... Herregud...
Jag skakade på huvudet.
Sonen hade redan gått. Han bad oss återkomma med besked om vad det blev.

Förhandlingarna strandade och de båda parterna skildes åt för egna utredningar.

Jag har nu tittat igenom alla tillgängliga trailers, ingen direkt lockande och med det magra utbud som rådet väljer jag mellan Narnia i 3D och Tron Legacy, också i 3D. Har mina tvivel om hur skojiga och fulla med kärlek och humor dessa är, men 3D är ju alltid underhållande i sig.

Och sen återstår bara att hitta en dag och en tidpunkt som passar alla också. Dessa förhandlingar inleds så snart alla parter är samlade igen, sannolikt vid middagen ikväll.

Det är inte helt självklart att vi får ihop alla dessa parametrar innan jullovet är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar