tisdag 18 januari 2011

Några serranolindade

Jag gör alltid veckomatsedlar för den kommande veckan och på helgen före den utpekade veckan handlar jag i sådan omfattning att det ser ut som om jag är matriark över en åttabarnsfamilj. Det är tungt medan det pågår men sen klarar jag mig i mer än en vecka.

Att göra veckomatsedlar är väldigt praktiskt. Det är roligt att hitta på annorlunda maträttskombinationer och väldigt praktiskt eftersom jag aldrig behöver vimsa omkring på Ica en sen torsdag och försöka skapa på något exotiskt av en frysrätt och två konservburkar.

Men det har nackdelar också.

När jag sitter och knåpar ihop veckomatsedeln gör jag det i lugn och ro, kreativiteten spirar och jag ser fram emot att få laga något annat än falukorv den kommande veckan. Ju mer spännande rätter, desto bättre.

Märkligt nog ser jag det inte så när jag väl står i förverkligandefasen på onsdagskvällen veckan efter och förväntas ta itu med det jag har hittat på att jag skall laga.

Aldrig att det står att jag skall steka några korvar och värma några bröd. Eller att jag skall värma vatten så det räcker till lämpligt antal snabbnudelpåsar vilka sedan kokas några minuter och med fördel ätes direkt ur kastrullen. Eller att jag skall värma tre gratängformar med Findus fiskgratäng dill.

Aldrig är det något sånt.

Idag stod det risotto à la Ramsey med grillade paprikakycklingklubbor på att-göra-listan. Det var gott men inget jag snöt ur näsan på fem minuter, precis. Jag fick påbörja matlagningen redan igår för att överhuvudtaget ha en chans att servera middag för sängdags.

Imorgon är det ännu värre. Då skall jag ge mig i kast med grillade, serranolindade fiskspett serverade med kokt potatis och en tomat- och örtcreme fraiche.

Man kan undra vad jag tänkte när jag bestämde detta i helgen. Förmodligen lyckades jag förtränga att jag är en kvinna i karriären och att jag hittills, de senaste 17 åren, varit VÄLDIGT trött varje kväll när jag har jobbat färdigt och helst av allt hade velat vackla till soffan eller sängen direkt, utan att passera GÅ.

Jag undrar om barnen märker om jag Tippexar över de serranolindade och skriver korv med bröd? Inte gör de väl det...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar