lördag 12 februari 2011

Incitamentsstrukturer med resiliens

Jag har haft stora planer för dagen. I planerandet låg det faktum att vi har haft plusgrader och barmark i en vecka. Jag hade tänkt börja med att vårstäda bilen, inifrån och ut, där ut innebär inblandning av vattenslang. Sen skulle jag jobba i trädgården, sitta lite på terassen och njuta av vårsolen och framåt seneftermiddagen skulle jag cykla iväg till bussen och åka iväg på äventyr.

Allt detta hade jag tänkt göra idag och då blir man onekligen lite besviken när man tittar ut och ser:

1) SNÖ!
2) En utetermometer som visar på -6 grader.

Jag kan inte tvätta bilen om jag inte vill skjuta isbitar på den under tvättningen, jag kan inte jobba i trädgården utan ishacka, det blir inte skönt att sitta på terassen och jag kommer inte kunna cykla till bussen.

Skit också.

Att städa huset på insidan känns inte som ett lika upplyftande och skojigt alternativ.

Igår var jag på möte med andra i min bransch hela dagen. Vi pratade elände, grader av eländet, konsekvenser av graderna och hur graderna kan förebyggas. Trots att det handlade mycket om grader fanns det inget i informationen som jag kan använda för att komma över på sisådär 4 plus idag.

Däremot kunde jag konstatera att det finns många svenska ord som jag, trots min aktningsvärda ålder, inte fullt ut kan. Det är tur att man nuförtiden kan ha datorer framför sig på möten så att man kan slå upp det man inte förstår. Nytt för igår var följande ord:

Incitamentsstrukturer
Resiliens
Acklamation
Aggregera

Det som landade närmast mitt hjärta var ordet resiliens, som jag tolkar betyder återhämtning. Sen är det ju en annan sak varför man inte kan nöja sig med att det finns ett ord som redan heter återhämtning. Men det får vi prata om på nästa möte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar