onsdag 9 mars 2011

Vakendröm eller drömvaken

När jag har mycket att göra på jobbet fortsätter jag att jobba inombords med problemet även efter att jag har kommit hem. Jag lagar mat och skickar mail, jag tvättar och läser mail, jag förhör läxor och skriver upp kom-ihåg-uppgifter och jag tittar på teve samtidigt som jag skriver förslag till missiv.

När jag har riktigt mycket att göra fortsätter jag med allt detta även sedan jag gått och lagt mig. Hjärnan går på högvarv och jag ser ut som en åldrad Snövit där jag ligger i min bleka skönhet försedd med kroniska spisrosor på kinderna av värmeutvecklingen som uppstår när alla hjärncellerna tuffar på samtidigt åt olika håll. Och ibland stöter på uppförsbackar.

I måndags vaknade jag klockan 4 och började tänka ut stordåd.

I går vaknade jag klockan 4 och började tänka ut stordåd. Jag skrev i en tankepaus ett inlägg på Facebook om att jag var vaken (ingen vits med att vara vaken om ingen vet om det och kan tycka synd om en), och att jag tänkte vakna klockan 3 dagen därpå, för att hinna ta fram datorn och jobba lite på riktigt.

Det var menat på skoj, men John Blund måste ha varit inne och tjuvläst min Facebook-logg och han tog det uppenbarligen på allvar. Inatt sov jag tungt och drömde att jag vaknade, tittade ut genom fönstret och att tillvaron hade förvandlats från iskall vinter till mild vår med regn. Då vaknade jag. Det är lite märkligt att drömma att man vaknar för att sedan vakna och upptäcka att man drömt. Det tog en lång stund innan jag fick rätsida på vem jag egentligen var och om jag var vaken nu, hade varit vaken tidigare eller rentav fortfarande sov, och var inne på kapitel två av min alternativa-sätt-att-drömma-om-att-vakna-dröm.

Jag tittade på väckarklockan. 03.00 prick. Jag var pigg. Jobba?

En lång stund försökte jag ligga på höger sida och somna. Vänster sida och somna. Ryggen och somna. Kunde inte somna.

Jag tog fram datorn, har jag sagt det så har jag, John Blund, storken och jultomten får man inte lura eller göra besvikna, det är snälla killar alltihop, och satte igång med att maila hela världen om allt yrkesmässigt jag kunde komma på.

Vid 5.30 var jag färdig, kröp ned i sängen och somnade som en björn som varit uppe för länge på säsongen. Hann varken lägga mig till höger eller vänster,så snabbt gick det.

45 minuter senare ringde klockan. Det var fortfarande vinter ute, jag var trött som en gammal kamel och jag ville inte jobba.

Strax skall jag skriva på Facebook att imorgon skall jag vakna klockan 8. Funkar det så kan jag slänga min väckarklocka från 1976, då klarar jag mig bevisligen själv, med bara lite tydlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar