tisdag 5 april 2011

Positivt och negativt

I flera år har jag tampats med en plattsatt uteplats vilken varje sommar blir till en enda stor myrstack. Myrorna stimmar omkring både under och över plattorna mest hela tiden och drar på så sätt med sig sand till plattornas ovansida som jag i min tur drar in i huset. Och som jag därefter dammsugar upp, slänger i soptunnan varpå innehållet bränns och säkert på något sätt återbildas till sand om 100 år eller så. Inte vet jag hur sånt går till, men det skulle inte förvåna mig.

Dessutom växer det ogräs mellan plattorna och detta nonchaleras totalt av myrorna. Här är jag den enda som gör en insats.

Detta har jag tröttnat på. Nu skall det byggas trädäck.

En kille i bekantskapskretsen har i ett svagt tillfälle lovat göra detta och han skulle höra av sig när han kände att det var dags. Litegrann innan det var dags, skulle han höra av sig, för jag har nämligen några rosbuskar planterade i en rabatt som också skall bli trädäck och dessa vill jag hinna flytta innan han bygger in dem. Dessutom står det ett träd i rabatten och detta träd skall gå till trädhimlen. En stickig mögprodukt som bara har stuckit mig i flera år när jag gått ut genom terassdörren. Stickiga trädet skall dö.

Igår ringde han och meddelade att det var dags för rosbuskflytt och trädfällning. Han tänkte gå igång med trädäcksbygge i veckan, typ torsdag eller fredag. Denna vecka.

Jag jobbar sent på tisdagar och jag skall hålla föredrag imorgon kväll. Igår var dagen allt skulle hända. Jippie. Not.

I all hast, före solnedgången, fick jag kasta mig ut med handskar, spade, såg och sekatör och flytta fem rosbuskar och såga ned ett taggigt helvete till träd. Buskarna spjärnade emot allt vad de kunde, trädet stack mig och jag bröt en nagel bakåt så långt att den gick av någonstans i knoghöjd. Hade grannarna varit ute hade kunnat misstänka att det pågick en förlossning i trädgården. Att föda barn var snudd på behagligt jämfört med att få en nagel böjd bakåt till 90 graders vinkel. "Aj" är ett för milt ord.

Den nagelfixande väninnan kunde emellertid ge mig en akuttid idag och det var positivt. Dessutom får jag ett trädäck som sannolikt är klart nästa vecka. Det är också positivt.

Att både trädäcket och nageln kostar pengar är negativt. Finns alltid downsides på allt.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul med trädäck. Och lyx att få hjälp med det ;)

    Tänkte ge ett litet tips som jag tror du har glädje av nu när du ska få trädäcket fixat. Det har nämligen precis dragit igång en tävling med 10 000 kr i potten, för dem som bygger altan/trädäck. Tävlingen går ut på att visa bilder på hur bygget går till.

    Du kan läsa mer om tävlingen här:

    http://www.byggla.se/Diskussion/Mysigaste-altanen-vinner-10000-kr/

    Hälsningar,

    Joel

    SvaraRadera
  2. Hej, Joel!
    Tack för din kommentar och ditt tips. Jag skall genast ut och ta första bilden på plintar och reglar.

    Hälsningar
    Mimmi

    SvaraRadera
  3. Skojigt, kör hårt med bygget och lycka till med tävlingen!

    SvaraRadera