söndag 3 april 2011

Tråkiga saker

Vissa saker är så himla tråkiga att man aldrig vill göra dem. Jag vill inte, åtminstone, och då förstår jag inte hur andra kan vilja heller. Jag pratar om att ta hand om krukväxter.

Alla hem innehåller krukväxter och det räcker inte med att växterna skall vattnas och plockas på torra blad stup i kvarten varje vecka. Med jämna mellanrum skall de planteras om också.

Jag tycker att blomvattningen är tråkigare än att se väggfärg torka men att plantera om växter slår allt. Det är bökigt, måste förberedas, det smutsar ned och dessutom är det knepigt om man är ensam och växterna är stora.

Idag skulle det enligt mina beräkningar vara fint väder och jag hade planerat att köpa träolja, olja in terassen samt ligga i en solstol på densamma och njuta av livet. När det började regna blev jag alldeles vilsen. Vad i hela friden skulle jag göra?

Vips föll mina gröna på de fem jätteväxterna i vardagsrummet. De hade samtliga sprängt sina innerkrukor, ätit upp all jord, vissnat partiellt och visade alla tecken på vemod och svält. Jag suckade och fräste iväg med bilen till den lokala plantfirman för att köpa nya krukor.

Alla hade tydligen bestämt sig för att handla krukor idag för det var fullt med folk som gick så långsamt de kunde och blockerade eventuella omkörningar så effektivt de bara förmådde. Jag råkande köra på en tant på hälsenan och bad om ursäkt, utan att egentligen mena det. Mamman i en annan familj fnissade högt. Hon verkade också ha stört sig på att vara tvungen att vänta för att tanten skulle stå mitt i gången och fundera på vad hon skulle köpa. Om hon skulle köpa något.

Det var för övrigt galet dyrt med krukor. Närmare 200 kr för en (1) kruka med diametern 30 cm och jag skulle ha fem. Glöm det. Efter mycket letande hittade jag lika stora krukor fast i plast för en fjärdedel av priset. Sådana blev det.

Sen åkte jag hem, planterade, skvätte jord över hela huset, fick taggar i händer och armar av en jädra kaktus men efter en dryg timme var det klart. Och för första gången på tio år har jag matchande krukor till samtliga växter i fönstren i vardagsrummet.

Och det bästa av allt är att nu behöver jag inte plantera om förrän om två år igen. Just de här växterna, alltså...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar