tisdag 12 april 2011

Väckarklocka

Igår hade strömmen stängts av en liten stund i mitt hushåll av någon av de härjande hantverkarna (målare inne, snickare ute) som känt att det var på sin plats. Det fick till följd att min väckarklocka (klockradion från tiden strax efter uppfinnandet av hjulet) stod och blinkade nollställd när jag skulle gå och lägga mig.

Det är ett makalöst pyssel att ställa klockan. Man skall trycka ned en minimal knapp kallad "Time", hålla den nedtryckt och samtidigt trycka på knappen "Hour" tills rätt timme uppnåtts, därefter trycker man på knappen "Min" tills rätt minuttal syns på displayen. Det låter enkelt, men vänta tills jag förklarar, som korpral Karlsson sa. Knapparna är minimala, mellanrummet mellan dem är minimalt, mina naglar är king size.

Jag hade att göra en god stund innan jag fått klockan ställd enligt fröken Ur och jag kunde aktivera larmet och falla i det goda samvetets sömn. Mjölksyran hade börjat komma i underarmsmusklerna.

Mitt i natten vaknade jag av att klockan tutade för fullt. Det skulle vara morgon, men märkligt nog var det kolsvart i rummet.Jag tittade på klockan och såg att den nått midnatt. Varför väckaren ansåg att jag skulle stiga upp så dags förstod jag inte, men det visade sig bero på att även min vanliga väckningstid också nollställts vid strömavbrottet. Skitprodukt.

Jag ägnade stor möda åt att ställa larmet på 06.15, konceptet var detsamma som ovan, fast med knappen "Alarm" intryckt istället för "Time". Det tog sin modiga tid, naglarna fastnade i varandra, jag tryckte ned två knappar ibland, ingen ibland, men till slut var jag klar. Klockan 06.15 skulle det ringa.

Jag somnade om, lika sött som tidigare.

Och vaknade några minuter senare av att väckaren gått igång. Igen.

Vid det här laget började jag bli arg. Vad var det för fel på den jädra apparaten? Var den ond? Vilade en förbannelse?

Nej, inget av det. Klockan var nu enligt displayen 06.20 och apparaten ansåg att det var hög tid för mig att stiga upp. Jag var drygt 6 timmar försenad sedan väckningstimmen hade inträtt.

Det visade sig att jag inte hade ställt alarmtiden som jag trott. Istället hade jag helt enkelt ställt om klockan från midnatt till 06.15. Nu fick jag således dels trycka mig fram medelst "Time", "Hour" och "Min" till klockan 00.15 och sedan börja om att fäktas med naglar och knappar för att få alarmet inställt till 06.15.

Det hela tog en god stund och när jag var klar, värkte det i överansträngda muskler i underarmarna. Dessutom var jag klarvaken.

Jag överväger nu att skaffa mig en manuell, hederlig väckarklocka. Om det går att få en modell som det går att vrida på rattar för att ställa. Och som inte tickar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar