måndag 23 maj 2011

Årsrätter

Jag läste i tidningen idag om en familj som inte lagar samma middagsrätt mer än vid ett tillfälle om året. Man kör alltså 365 unika middagar. Jag tappade hakan när jag läste det. Så tråkigt om man tycker jättemycket om lasagne, för har man haft det i januari så får man vänta på både påskharen, kräftlyktorna och tomten innan det är dags igen.

Och hur hittar man på så många rätter?

Fascinerande.

Själv försöker jag förnya mig regelbundet, och en del av dessa förnyelser kommer också bara en gång, fast där snackar vi per livslängd.

Idag har jag gjort gorgonzolasmaksatt palsternacksmos med örtkokt kassler. Det var typiskt en sådan rätt som man bara kör en gång per livslängd. Barnen tyckte i och för sig att de kunde tänka sig den en gång per år men det sa de nog bara för att vara snälla.

Själv skulle jag kunna göra det omvända mot familjen i tidningen, jag hade kunnat bygga en matsedel och köra den varje vecka. Lite köttbullar, lite thailändskt, något grillat med potatisgratäng, lasagne och kalops, så är jag nöjd.

Fast jag får vänta med det till pensionärsåren. Barnen gillar inte idén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar