söndag 1 maj 2011

Dagen efter

Igår twittrade jag övermodigt om att jag antog att det var vårens ankomst 2012 vi skulle fira med bål och tal framåt kvällskvisten, med tanke på att alla som kunde låg i solstolar eller gled omkring i shorts och kortärmade tröjor i sommarvärmen under dagen.

Jag kan idag konstatera att jag hade fel. Det var vårens ankomst 2011 vi sjöng in.

Sommaren 2011 har sannolikt redan varit och nu går vi via vår och höst mot vintern igen.

Ingen kan säga att jag är orealistiskt positiv.

Idag fryser jag nämligen så det skallrar om tänderna. Isbitar blåser omkring och jag såg en jordgubbsförsäljare nere på Ljungen som passade sina jordgubbar sittandes inlindad i filtar och täcken så att han såg ut som en väl tilltagen kåldolme. Jag undrade dessutom lite varifrån jordgubbarna kom. Har midsommar redan varit? Brukar det inte vara en strid på kniven att få de obligatoriska röda att anlända i tid till små grodorna? Säkert något som har med klimatförändringarna att göra.

Nåväl, inatt kom jag i säng strax innan jag vanligtvis stiger upp och obetydligt senare vaknade jag igen eftersom klockan var slagen den timme då jag vanligtvis stiger upp. Och har man gjort så i 45 år, då blir det onekligen en vana. Det är emellertid inget att rekommendera att sova knappt fyra timmar. Jag känner mig sjuk. Bakfull, nästan, om jag inte vetat bättre. Och påsarna under ögonen är så stora att jag kan använda dem som handväskor om det behovet uppstår.

Dessutom är jag håglös. Jag har massor av stimulerande uppdrag att bita tag i: Laga sonens jeans (jättekul), vattna alla blommor (jättekul), putsa fönstren (jättekul), dammsuga (hysteriskt jättekul).

Tror jag börjar med att sätta på värmen i huset igen och sätter mig därefter och funderar på i vilken ordning jag skall ta tag i uppdragen. Kanske lägger jag mig ned och tänker, man fokuserar bättre då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar