onsdag 4 maj 2011

Här skall det bli sommar av!

I lördags låg jag i bikini på solstolen, suckade mellan varven över värmen, drack kylda drycker och utgick ifrån att klimatförändringen äntligen hade antagit en form som jag kunde ha glädje och nytta av. Här skulle det bli sommar av!

Fylld av hopp och oförställd glädje gjorde jag en rekordtidig investering i pelargoner, lobelior och petunior och planterade noggrant ut dessa i pottor och krukor. Sen vände jag ryggen till och genast slog istiden till. Dagen efter att Linnés alla varelser kommit i min ägo prydde de inte längre min trädgård. Numera har jag istället uteblommor spridda överallt här inomhus. Det är krukor och urnor med lobelior i sovrummet, med petunior i vardagsrummet och ett helt gäng käcka pelargoner i hallen. Snart får jag flytta ut själv

Efter att jag hade köpt blommorna i helgen hade jag lite pengar över som låg och hoppade otåligt på bankkontot och då var det inte mer än rätt att jag köpte ett par skor också. Två. Nåväl, tre par. Alla helt oumbärliga. Jag BEHÖVDE alla paren. Jo, faktiskt.

Det slumpade sig också som så att alla råkade vara sandaletter. För er manliga läsare så är sandaletter skor precis som vanliga skor med klack och allt, men man ser tårna och delar av fötterna genom lädret. De är öppna lite här och var, alltså.

Fint som katten.

När den första frosten kommer i oktober-november har jag sedan länge stoppat in sandaletterna i garderoben. Från september är det stövlar och stövletter som gäller, i oktober har jag som regel redan övergått till Bally curlings. Tjocka skor med teddyludd. Tycker inte om att frysa.

På våren är det en annan sak.

Är det maj, har man sandaletter. Oavsett väder. Således har jag gått barfota i mina nya sandaletter varje dag den här veckan. Det var lite kallt när jag cyklade. Särskilt den morgonen vi hade -1,2 grader. Men det gick.

För jag tror fortfarande att det är sommar för hela slanten numera. Den bara tar sats, liksom. Snart skall det bli sommar av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar