fredag 3 juni 2011

Konsten att svara väluppfostrat

Ikväll spelas det fotboll som jag måste se så jag ber om ursäkt men jag måste faktiskt skriva lite snabbare än vanligt av den anledningen.

Det jag har på hjärtat idag är vikten av att vara artig och belevad. I den andan har jag uppfostrats men det har inte resten av världen, den saken står stundtals väldigt klart för de flesta. Man behöver bara slänga ett öga på nyheterna så blir man säker.

Nåväl. Stundtals kommer det långa och inte alltför trevliga mail till mig i tjänsten. Författarna har synpunkter både på det jag gör och det jag inte gör. Dessutom utgår de ifrån att jag gör sånt jag inte gör, och så får jag mig en skopa ovett även för det. Detta kan tyckad orättvist och ibland vill jag upplysa skribenten om det, men det gör jag som regel inte utan jag svarar alltid artigt och belevat, tackar för att de informerar mig och lovar som regel, åtminstone i de fall jag kan påverka något, bot och bättring.

Men i och med att jag gör det, förväntar jag mig något åt det hållet även när JAG har något på hjärtat som jag tycker kan fungera bättre. Skånetrafiken struntar i det, kan jag berätta. Jag har formulerat mitt blogginlägg både via ett redan existerande ärende och till en namngiven person i organisationen. Svaren har möjligen varit parapsykologiska men jag är tyvärr rätt okänslig för just den mediakanalen. Något i skriven form har det emellertid inte kommit.

Däremot är jag numera en stor anhängare av Skogens grill. Skogens grill levererar briketter, grillkol, engångsgrillar och en massa annat och härförleden levererade de en sådan engångsgrill till mig och mina väninnor. Vi skulle sitta vid havet, grilla, dricka vin och njuta av livet. Vi gjorde allt, med undantag för grillandet. Vi hade nämligen köpt en Skogens engångsgrill på Willys för detta ändamål och den gick helt enkelt inte att få fyr på.

Då jag är skrivkunnig slängde jag iväg ett mail till Skogens grill och informerade om detta. Om nu min grill var helt otändbar finns det ju risk för att fler grillar är det, och då tyckte jag de kunde vara förberedda på otidigheter. Jag vet nämligen hur en del kan uttrycka sig...

Till skillnad från Skånetrafiken så svarade faktiskt Skogens grill på mitt mail och de svarade så jag nästan blev tårögd och fick dåligt samvete för att jag störde dessa hårt arbetande och väluppfostrande människor i deras viktiga arbete.

"Tack för att du hörde av dig till oss. Det är viktigt för oss att få reda på när våra produkter inte håller måttet så att vi kan undersöka vad som hänt och se till att brister korrigeras.

Det ser ut som en del av vårt parti engångsgrillar fått för dåligt med tändvätska på sig. Vi har kontaktat vår underleverantör av engångsgrillar för att komma tillrätta med detta problem i framtiden. Detta gör ju inte din och dina vänners förstörda grillning mindre förstörd men vi vill såklart försöka kompensera skadan genom att skicka varucheckar till dig om detta är något som du skulle vara intresserad av?"

Så här skall man svara! Ja, det skall man. Jag kan hoppa över varucheckarna, men svaret skall jag skriva ut och rama in. Ni blivande försäljnings- och marknadsmänniskor, läs och lär! Genom mailet ovan har de vänt mig från en bister motvallskärringkund till en stor fan av Skogens grill. Faktum är att jag inte kan tänka mig att använda någon annan typ av engångsgrill och jag kan till och med tänka mig att ta med mig extra tändvätska nästa gång, bara för säkerhets skull.

Stor kärlek till Skogens grill!

Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar