lördag 18 juni 2011

Vattenförbrukning

Häromdagen fick jag en räkning för vattenförbrukningen i hushållet. På räkningen fanns även en uppgift om beräknad årsförbrukning. Båda siffergrupperna var väl tilltagna, för att uttrycka sig milt. Hade jag haft en pool av olympiska mått som jag fyller varje vecka hade jag kunnat förstå det kommande årets beräknade förbrukning men med tanke på att jag inte ens har ett badkar kändes det som om någon tagit i i överkant.

Efter att ha tagit fram miniräknaren och pysslat med siffror, divisionstecknet, C-knappen och lite annat smått och gott som fanns att välja mellan, kom jag fram till att sedan förra året hade den beräknade förbrukningen ökat med 40%. Det är många procent, det.

Jag försökte titta elakt på barnen för att se om de skulle falla till föga och erkänna att de går hem från skolan och smygduschar om dagarna, men eftersom ingen var hemma just för stunden tröttnade jag ganska snabbt.
Min andra tanke var att något rör ligger och läcker under huset någonstans men det skyldiga röret kan jag av förklarliga skäl inte titta elakt på, rör är inte särskilt känsliga för elaka blickar. Dessutom är de nedgrävda. Men eftersom huset står kvar och inte har rasat samman och flutit iväg i riktning mot Willys så förmodar jag att det inte handlar om något läckage utan om flitig användning av vattenkranarna i huset.

Jag skall nu googla på vilka möjligheter det finns att sätta tidlås på duschen alternativt att låta vattnet bli kallt efter en viss tid.

(För att jag hade en firma här som tvättade hela taket under två dagar i höstas, kan väl inte ha spelat in på den beräknade förbrukningen...?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar