onsdag 13 juli 2011

Ploppar i öronen

Jag ser ofta käcka människor komma joggande med små ploppar i öronen. Sannolikt är det ljud i plopparna eftersom jag ser att det går en sladd ned till någon ficka där jag antar att själva spelaren ligger och vilar sig. Detta fascinerar mig. Att plopparna sitter kvar medan man joggar, alltså.

Jag har också musik som jag kan lyssna på via ploppar i öronen men något måste vara fel på mina öron. Om jag ligger blick stilla på en solstol, försiktigt prägar in plopparna och lika försiktigt tar bort händerna från öronen, så hoppar raskt ofta båda men åtminstone den vänstra ploppen ut igen.

Att gå med ploppar eller ännu roligare, att jogga med dem, är således uteslutet. Då får jag springa med ett pekfinger i varje öra och det ser både fånigt ut och är väldigt jobbigt. Även om det är benen som springer så har armarna någon slags roll i arbetet ändå.

Jag har genom åren förbrukat ett antal såna där små ploppar, svarta och vita, märkesploppar och ploppar köpta på Rusta. Inga har passat.

Nu återstår två saker: antingen får jag plastikoperera öronen så att plopparna får plats, eller så får jag köpa modell hörselkåpor, sådana som asfaltarbetarna har, fast mina skall ha en sladd kopplad till sig så att jag hör musikt också. Det sista är billigast så jag får väl köra på det. Ser fånigt ut på bussen, bara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar