lördag 23 juli 2011

Reklam

Tittar man på teve någon gång ibland så kan man inte undgå att se reklamen. Jag kommer sällan eller aldrig ihåg vilket företag som vill promota sina varor eller tjänster, jag tittar mest på innehållet och kategoriserar därefter reklamen i tre grupper:
  1. Värdelös
  2. Underbar
  3. Ointressant och/eller tjatig
Värdelös är den största gruppen men allt emellanåt kommer det guldkorn där bland annat Ica och den gamla Teliareklamen med hopplöse Gunnar ingår. Hemtrevligt, på något sätt.

Den senaste tiden har det kommit nya sådana guldkorn. Det tråkiga är bara att reklamen luras. De gör fantastisk reklam för något som jag verkligen, verkligen känner att jag vill köpa med en enda gång, och så är det bara lur. Lite snopet.

Det första av dem blev jag eld och lågor av att se. Det var reklamen för produkten "the perfect lenght" som är ett gräsfrö som är programmerat så att gräset bara blir 3 cm högt, därefter fokuserar det på att växa på bredden, få fin färg och se bra ut, helt enkelt. Åh, vad jag ville köpa "the perfect lenght". Tråkigt bara att produkten inte finns utan att det hela är en reklam för AMFs pensionssparande med sikt mot framtiden.

AMFs andra reklam är pillret som gör att du förstår och kan tala alla världens språk. Tänk så mycket språkförbistringar och konflikter vi hade kunnat undvika om alla förstod alla. Kunde man få pillret "förstå andra kulturer" också, så är risken för krig så gott som eliminerad.

Men den bästa reklamen av alla är den som erbjuder dig att köpa hur många par skor du vill för 99 kronor i månaden. Och jättesnygga skor, också. Jimmi Choo och Manolo Blahnik, säkert. Jag hann ta på mig jackan och grabba tag i en hundralapp när jag förstod att det inte var sant. Jag tror det är reklam för Viaplay eller något liknande men ändå.... Det var underbart de sekunder jag trodde på det...

4 kommentarer:

  1. Min favorit i reklamenvarbättreförrkategorin; http://www.youtube.com/watch?v=BV9iuH2zjsM

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, den är söt. :-)

    Jag har en favoritradioreklam också, från 2003 eller så. Tror det är reklam för Yoggi yalla. Någon har beställt bananer men fått blåbär och boysenbär istället och ringer och klagar på det. Leverantören är hur charmig som helst.

    Men hittar inte den på nätet, tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Radio AF, Lund hade nån gång på 80-talet en reklam för sig själv som bl.a. innehöll följande;
    -Ett sånt jävla drag det är på radion!?
    -Va, har jag lagt min wobbler på din radio?
    -Är du helt bakom flötet? Ska du ha spö eller?
    Osv, osv.....

    Jag vill minnas att det var oerhört roligt, fast det kan ju hänga ihop med att jag då var en omogen 25-åring som tyckte att det mesta var kul (precis som nu alltså... förutom detta med åldern)

    SvaraRadera
  4. På den tiden, eller strax därefter, roades jag mycket av Ture & Göte Lagerståhl fast det gör jag inte längre. Jag har blivit en mogen dam i 50-årsåldern, således...

    (Som fortfarande har rätt kul.. Fast åt andra saker..)

    SvaraRadera