tisdag 5 juli 2011

Skillnad på tomt, ingenting och blankt

Eftersom jag inte har så många veckor kvar på jobbet städar jag lite mellan varven.

Man hinner samla på sig en del på några år. Och då tänker jag inte på avhandlingar, rapporter, tjänsteskrivelser och nämndshandlingar. Jag tänker på roliga saker som jag fått och som jag bestämt mig för att behålla till glädje regniga dagar.

Idag skiner solen, sannolikt för att jag arbetar till klockan 18 och med garanti inte hinner hem och lägga mig i någon solstol. Dagen är med andra ord inte regnig, men strunt samma, man får inte hänga upp sig på bagateller. Nedan följer ett citat på en fråga som jag ställt till en IT-tekniker när jag inte fick mitt tilldelade lösenord att fungera. Svaret roade mig så till den grad att jag har sparat mailet.

Han svarade:

"Det var fel lösenord eftersom det är skillnad på tomt och ingenting. Lösenordet var blankt, hade aldrig varit ifyllt så databasfältet var tomt (tolkas som ett lösenord).  Bakvägen skrev jag in ett lösenord och raderade det igen. Lösenordet är fotfarande blankt, men nu står det ingenting (tolkas som ett annat lösenord) i databasfältet. Prova igen att logga in. Jag testade, ok."

Jag kommer inte ihåg om jag fick det att fungera.

5 kommentarer:

  1. Jag förstå precis. Kristallklar pedagigisk förklaring så man verkligen förstår, hoppas verkligen någon fångat upp denna guru så han kan undervisa massorna, inte i IT utan i kommunikation på hög nivå.

    SvaraRadera
  2. Jag inser att det är så det här. Och att det finns begränsningar i mitt intellekt som inte fullt ut förstår detta fina. :-)

    SvaraRadera
  3. Ganska glasklart faktiskt. /putte

    SvaraRadera
  4. Försökte tidigare men wifit på bussen konstrade, försöker ånyo.

    Jo, jag log när jag läste ditt inlägg och kom att tänka på när jag på min dåvarande arbetsplats under 90-talet råkade ut för en datagubbe på säkert 23 år som skulle fixa ett nytt nätverk. En eftermiddag när han vinkade hejdå tog jag mod till mig och frågade hur det gick (mest bara för att jag var trött på att snubbla på/kliva över alla dessa kabelhärvor). På denna raka fråga svarade han mig med följande; -Bortsett från att det inte funkar hur tycker du då att det verkar? Hejdå!

    Ko-ko!

    SvaraRadera
  5. Putte: Hahaha, kunde tro det! Du känner skribenten. Ingen av er men jag vet ändå att du vet. :-)

    J: Artig och väluppfostrad kille som ville kommunicera! Kunden i centrum och allt. Blev han någonsin klar? :-)

    SvaraRadera