söndag 31 juli 2011

Teknik i hushållet

Sedan jag föddes har tekniken gått framåt något alldeles makalöst. Vi har fått mobiler och dvd-spelare, man kan spola tillbaka teveprogram och mikra mat på ingen tid alls och forna tiders freestyle är idag stor som ett ordinärt suddgummi från lågstadiet 1971.

Vad jag i denna fantastiska utvecklingsera inte kan begripa är varför det fortfarande inte finns något sätt att enkelt göra rent grillgaller på. Eller varför vi ens är tvungna att ha grill- och ugnsgaller.

Jag har ägnat timmar idag åt att med hjälp av speciellt medel, speciella svampar, med Svinto och skrapor försökt gnida bort inbränt fett, lasagneskvimp och diverse oidentifierat från husets galler och på kuppen har jag fått rynkiga händer, avskavt nagellack och ett missnöjt sinne.

I en paus från gnidandet och gnuggandet tänkte jag göra rent ugnen när jag ändå hade förstört händer, naglar och humör. För detta ändamål tänkte jag tända ugnsbelysningen. Symbolen för belysning ligger bredvid symbolen för barnlåset på ugnen och jag råkade passera denna symbol på vägen. Ugnen låstes och ingen annan symbol kunde väljas. Genom att trycka in vredet och vrida det moturs skulle man kunna låsa upp ugnen igen.

Fungerade inte.

Jag försökte ett tjugotal gånger och det ville inte hända ett smack med låset. Låset förblev låst. Barnsäkerheten i ElektroHelios produkter är föredömliga.

För att göra en lång historia kort fick jag ta hjälp av dottern och tillsammans monterade vi bort det trilskande vredet på spisen varpå vi medelst titthålskirurgi gick in i spisens inre och lyckades få upp det barnsäkra låset. Hur vi lagade vredet kan vi tyvärr inte beskriva, det är för tekniskt avancerat för de flesta. Ingen skulle ändå förstå.

Det var emellertid betydligt enklare än att göra rent ugnsgallret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar