onsdag 31 augusti 2011

Ingen ordning

Jag tycker om årstider som är vad de heter. Framförallt tycker jag om sommar. När det är sommar. Rent generellt tycker jag att sommar skall vara sommar, vinter kan däremot få vara vår, vår kan också få vara vår och höst tycker jag vi kan hoppa över. Jag vill inte framstå som oflexibel.

Det där med årstidernas oberäknelighet stökar nämligen till det när det gäller kläderna. Jag har en vintergarderob och en sommargarderob. Båda dessa får inte plats i paradgarderoben samtidigt vilket innebär att jag antingen har tunna bomullskjolar i trikå eller rutiga yllekjolar med foder. Byter jag garderob så byter jag. Då kommer jag inte åt de andra kläderna förän ett halvår senare. Detta system fungerar utmärkt vid distinkta årstidsomslag men det är mög när det är soligt och varmt ena dagen och stormigt och kallt den andra. Antingen får jag frysa i sommarkläderna eller svettas i vinteroutfiten.

Likadant är det med skor. Jag har många snygga sandaletter, d v s skor som är uppbyggda kring en sula, en klack och några dekorativa remmar. Jag har dessutom flera par stövlar och kängor. Sommaren och vintern är räddade. Oklara perioder däremellan har jag däremot ingen beredskap för. Trätofflor med skånska gäss på passar inte till allt.

Igår hade jag kjol, sandaletter och en fin, tunn, rosa blus. Frös.

Idag hade jag jeans, topp, kavaj, jacka och rejäla skor utan remmar. Var lagom.

Det jag har lagt fram inför morgondagen går på samma tema. Långbyxor, tunika, kavaj och jacka. Såg på webben att vi skall ha strålande sol och varmt imorgon.

Det är precis det jag menar. Ingen ordning på årstiderna.

1 kommentar: