onsdag 3 augusti 2011

Inget ljus i tunneln

Efter sommaren skall jag börja nytt jobb och för första gången i mitt liv pröva på att pendla kollektivt. Jag har alltid jobbat i Malmö tidigare och jag har alltid kört bil till jobbet i Malmö tidigare men tidigare kostade det inte 1300 kronor i månaden att hänga av sig bilen medan man arbetade. Det gör det nu och där någonstans går min smärtgräns.

Idag skulle jag på möte i Lund och jag fick då det skojiga infallet att åka buss till Hyllie för att sedan åka tåg vidare till Lund. På så sätt kunde jag utvärdera om detta var ett snabbare sätt att pendla till jobbet på istället för att ta buss hela vägen fram. Jag har dessutom inte hunnit åka citytunneln innan så det skulle bli kul. Lite vardagsäventyr och på betald arbetstid dessutom. Jag var uppspelt.

Tåget stod redan inne på perrongen när jag kom, så det vara bara att kliva in och sätta sig till rätta. Jag vet aldrig säkert vilket håll tåget kommer att fara iväg åt när jag kliver på men man har 50 % chans att hamna i rätt riktning och det var relativt gott om plats så jag satte mig ned och tittade åt det håll jag trodde att Lund låg. Självfallet åkte jag baklänges när tåget väl avgick, sju minuter försent, och jag bytte raskt plats, har man inte åkt citytunneln förut vill man ju se så bra som möjligt.

Jag tittade förväntansfullt i fyra sekunder. Därefter stod det väldigt klart för mig vad begreppet "tunnel" innebär. Jag kunde lika gärna ha suttit på huvudet, jag hade inte sett mer.

När jag hade åkt en tåg en stund ringde en av dem jag skulle möta och frågade var jag var. Det hade jag ingen aning om, men jag svarade att det var grönt utanför fönstren.

- Aha, sa han, då har du kommit ut ur Malmö iallafall.

- Nu är det gult utanför fönstren, inflikade jag.

- Ok, Åkarp. Då ses vi om en fem minuter.

Jag var imponerad. Tänk vad vana resenärer vet.

När jag skulle åka hem gick tåget från Lund i snigelfart med påföljd att jag missade bussen från Hyllie. Den buss jag sedan fick ta, stannade var femtioende meter vid varje mjölkpall och det tog på det hela taget väldigt lång tid innan jag kom hem.

Jag har nu utvärderat färdigt och vet med säkerhet att jag inte skall blanda in några tåg i min pendling till jobbet. Det blir en buss och bara en buss åt varje håll. Man ser ju ändå inget i tunneln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar