måndag 5 september 2011

Ett par kilo på magen

För några år sedan, snart nio om man räknar efter, började jag ett jobb där man åt frallor med ost och Kalles kaviar varje dag klockan 9.30. Det var en oväntad lyx tyckte jag som nyanställd och från början kändes det snudd på onödigt att äta bullar halvtio varje dag, men man vänjer sig vid allt. Efter ett tag var jag redo att försvara min bulle med mitt liv om det var nödvändigt. Försvann bullen för att någon tagit fel eller en oväntad gäst hade försett sig, kunde brottsutredningen pågå i timmar på bekostnad av arbetstiden.

Det var väldigt viktigt med bullen.

Jag minns också att jag läste någonstans i den vevan att en extra frukostbulle med pålägg om dagen gav flera kilo på magen efter ett år. Det kändes olustigt, men jag övertygade mig själv om att det bara drabbade andra. Såhär nio år senare väger jag något mer än vad jag gjorde då. Det är dock inte bevisat att det är fem års bullar varje vardag som orsakat detta. Det kan också bero på ett intag av tre kvarts kilo choklad varje vecka under samma tid.

Sedan jag har bytt jobb och börjat busspendla har jag fått större aptit. Det är märkvärdigt vad hungrig man blir av att åka buss. Detta fenomen har gjort att jag har skaffat mig en annan vana: Jag äter en eller två mackor medan jag lagar middag. Från början kändes det syndigt och lustfyllt i onödan, men nu ser jag det som ett naturligt inslag i vardagen. Även barnen har vant sig vid att smöret, osten och kaviaren verkar vara en fast ingrediens i hushållets matlagning oavsett om vi skall ha pannkakor, strömming eller falukorv.

Jag har emellertid inte läst någonstans att två mackor före maten lägger på ett par kilo på magen under ett år, så så illa tror jag inte det är. Kanske kommer jag rent att magra av på kuppen.

Isåfall säger jag till. Promise.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar