söndag 4 september 2011

I krig med spindel

Igår kväll när jag sent om aftonen gick in i badrummet tände jag lampan ungefär samtidigt som jag höll på att sätta ned foten på en spindel modell king size. Jag skrek och jag tror nästan att spindeln skrek till lite också. Han började iallafall springa planlöst åt flera håll samtidigt och kom inte direkt någonstans.

Därefter stod vi och tittade på varandra. Jag ville ha ut honom, vad han ville behöll han för sig själv. Det var omöjligt för mig att gå på toa med en fågelspindel som okontrollerat sällskap strax bredvid. Det var omöjligt för mig att gå och lägga mig med en jättespindel lös i huset. Hela situationen var omöjlig.

Jag prövade att sätta en zinkhink över honom för att veta vad jag hade honom men hinken var inte gjord för att fånga spindlar med. Det blev en flera cm hög glipa på båda sidorna och där kunde spindeln promenera ut utan att ens behöva huka sig.

I köket hittade jag en större plastmugg och den kastade jag över huvudet på honom. Den manövern förvirrade, en lång stund sprang han runt, runt och försökte hitta dörren ut. Sen resignerade han och jag gick och lade mig, trygg som ett barn.

Imorse kvarstod problemet. Vi tittade arg på varandra, hade det varit lite stake i honom hade han tagit muggen och gått mot dörren, hur mycket tydligare kan jag uttrycka att någon inte är önskvärd?

Jag fick fundera lite och därefter hade jag en ny krigslist. I köket hämtade jag en större plastburk med lock och gick därefter tillbaka till badrummet. Burken ställdes på högkant, muggen släpades mot burken och till slut fick jag in både burk och jättespindel med ett knyck i burken. Därefter lade jag på locket. Ha!

Jag öppnade ytterdörren, gick ut på allmänningen, öppnade burken och skakade ut spindeln ur muggen. Det gjorde honom förvirrad men efter en stund hämtade han sig och klättrade kavat över kanten och gav sig frimodigt iväg i rask galopp med alla åtta tassarna i bestämd riktning mot mitt hus.

Ikväll börjar sannolikt rond 2. Jag tänker vinna den också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar