fredag 9 september 2011

Walk-in-closet

Första barn som flyttar hemifrån kommer att bli av med sitt rum fortare än kvickt. Flytta hemifrån och flytta hemifrån, förresten. Första barn som lämnar sitt rum obevakat en förlängd helg kan finna sig sova på en resesäng i vardagsrummet vid återkomsten.

Jag är i desperat behov av en walk-in-closet, nämligen.

Med högre ålder blir det alltmer obekvämt och irriterande att jag bara kan ha en uppsättning kläder hängande i garderoben samtidigt. Och att bara en säsongs skor kan ha en framträdande plats i skogarderoben. Speciellt obekvämt är detta vid växelväder och vid årstidsomslag. Vissa dagar har man inget att ha på sig och till denna outfit får man gå utan skor.

Tittar jag in i skogarderoben vimlar där av sandaler, sandaletter, textilskor och flip-flops. Där finns ett par fårskinnsfodrade kängor också. Inget av dessa skodon passar i dessa tider av halvsvalt och mycket regn.

I garderoben fladdrar småblommiga sommarklänningar, vita kjolar och tunna blusar. Jag fryser så hårsäckarna drabbas av utmattningssyndrom över att försöka pälskläda kroppen på ingen tid alls.

Detta innebär att jag i helgen får börja packa om. Sommargrejer in i kartongerna, vintergrejerna fram. Blir det sen omslag i vädret igen, 20 grader varmt och brittsommar från morgon till kväll, så kan det inte hjälpas. Det blir yllekjolar, stickade strumpbyxor och patentstickade tröjor med raglanärm likväl. Och fårskinnskängorna.

För att vara praktisk så tänker jag föreslå SMHI att vi byter årstider på bestämda och i förväg kommunicerade datum. Åtminstone något år till, tills något barn har flyttat så jag får min walk-in-closet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar