lördag 1 oktober 2011

Och mygg

Nu är jag ju förvisso inte så väldigt gammal, men ändå. Under mina futtiga 46 år kan jag lova att det ALDRIG har hänt att jag har legat och solat i bikini i trädgården i oktober. Aldrig. Utom idag.

Jag kan också lova att jag aldrig har suttit ute och ätit middag i oktober. Jo, möjligen under någon hajk eller friluftsdag eller något annat påtvingat tillfälle, men verkligen inte frivilligt. Utom idag.

Trädgårdsmöblerna, dynorna och fleeceplädarna som jag tog in i juli när hösten hade kommit, är nu ute igen, när uppenbarligen sommaren är här.

Nu undrar jag bara vad som krävs för att sommaren skall pågå till maj då våren tar vid? Jag vill verkligen inte ha vinter. Kanske hjälper det om jag inte plockar in trädgårdsgrejerna igen?

Igår hade vi kräftskiva, något lite senare än brukligt men inramningen med värme, sol och mygg var helt som vanligt. Idag har det ätits fondue. Lite fel inramning med bakgrundsljud av gräsklippare och med grillos från grannträdgårdarna, men mycket trevligt det också. Särskilt kul var det att sitta ute och fondue:a. Och det var gott om mygg.

Imorgon vet jag inte. Förmodligen dammar vi av midsommarstången och kör sill, gräslök och gräddfil till inramning av små grodor. Och mygg.

En mygga gör ingen sommar men frågan är vad en miljon myggor gör den förste oktober? Planerar revolution?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar