tisdag 4 oktober 2011

Rättstavning

Allt emellanåt uppdaterar jag min Facebookstatus med hjälp av mobilen. Mobilen är behäftad med systemet Android och körs utan styrspak. Tidigare har jag haft en pinne att ratta med, mycket praktiskt, men efter att fått höra av den yngre generationen att pinnar bara är för gubbar, så är jag numera hänvisad till mina egna händer. I kombination med någon slags T9-funktion inbyggd i mobilen, som tror sig kunna räkna ut vad jag vill skriva och därefter också skriver det åt mig.

Sammantaget går det sådär.

Om jag får säga vad jag tycker så är det mobilen som skriver vad den vill och jag får uteslutande och i bästa fall vara med litegrann på ett hörn. Ibland är det jag som väljer ämne. Ofta inte.

Sånt kan kännas både förtretligt och lite kränkande. Men nu har jag upptäckt att fler har samma bekymmer och då blir allt med ens väldigt mycket roligare.

Igår skulle en väninna skriva något om att hon hade en candle light dinner framför sig. Myspys och kärlek i stearinljusets sken. Hur fint som helst. Jag hade kunnat bli avundsjuk.

Om inte hennes telefon hade gått in och modifierat budskapet lite. Det hon istället hade framför sig var en handled fight dinner. Jag vet inte exakt vad det är men jag vet med säkerhet att jag åtminstone inte är lika avundsjuk på en slagsmålsmiddag som en stearinljusdito.

I dylika lägen får man skratta. Jag skrattade så tårarna rann och faktum är att jag fortfarande, ett dygn efteråt, tycker att det är lika kul.

Och mitt budskap där en "Bodil" blev ersatt av "bordell" tycker jag är ett mindre misstag i sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar