måndag 19 december 2011

Julhandel del I

Den här julen kommer att gå till historien som den jul jag har lagt ned mest jobb på diverse förberedelser i form av julklappar, matlagning, bakning, städning och julbrevs- samt julgruppstillverkning. Har ni sett tomtarnas verkstad i Kalle Anka på julafton så har ni en aning om hur det sett ut hemma hos mig. Fast de har förstås lite mindre än jag att göra.

I helgen har jag bakat så att det har stått ett moln av vaniljsocker, vetemjöl och äggskal omkring mig. Eller oss, rättare sagt, för jag fick med mig dottern i hysterin igår. Det värsta är att när man gör några sorters kakor så får man också några sorters varianter av kantbitar, lite söndriga kakbitar, lite mindre fina kakbitar och några riktigt fina mitt- och mönsterkaksexemplar. Samtliga måste omgående ätas upp, de fula för att de inte ska förstöra helhetsintrycket av de fina, och några av de fina för att man vill ha bekräftat att de verkligen har blivit så bra som de ser ut att vara.

Man blir väldigt mätt av kakor. Och man mår dessutom lite psykiskt dåligt när man ser att magen ser ut som en orms när den har svalt en badboll.

Men strunt i det, på morgonen därefter är man pigg och hungrig igen.

I helgen gjorde jag dessutom den stora julhandeln del I. Ned i vagnen åkte prinskorvar, sillburkar, vörtbröd, en julskinka stor som en mellanstor hund och en väldigt massa annat. Vagnen såg ut som regalskeppet Vasa med alla seglen hissade när jag väl kom till kassan. Där var det lång kö och när jag var nästan framme vid bandet hade jag kommit på fem saker som jag hade glömt lägga ned i vagnen.

När jag väl kommit hem hade jag kommit på fem saker till.

Detta innebär att jag får åka och julhandla del II i denna vecka. Och så fort annandagen är över är det dags att proviantera igen.

Vet inte om det är husspöket eller om jag har fått in råttor i huset. För det kan väl inte vara vi som äter upp allt, eller...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar