söndag 22 januari 2012

Söndagsmotion

Mina planer för dagen var att genast, så fort dagen grydde eller när vi vaknade, vilket som kom först, dra på mig gympaskorna och ge mig ut på en stärkande joggingtur, hack i häl på dottern som kontrakterades som hare. Hon var också med på det hela. Igår, när vi pratade om det.

Idag kändes allt annorlunda. Jag vaknade och tittade ut. Det ösregnade. Jag var inom badrummet en sväng, kom ut igen, tittade ut. Nu snöade det för fullt. Blötsnö. Värsta sorten.

Jag tittade på gympaskorna. De tittade bönfallande på mig. Ingen av oss ville ut. Dotterns gympaskor, som är yngre och raskare, hade redan stuckit iväg och gömt sig. De ville inte heller. Dottern sov.

Istället gick jag en långsam promenix till garaget varifrån jag lyfte in ett helt fång med ved som jag tände en brasa av. Jag tittade ut. Alla möjliga väder pågick utanför.

Vid det här laget, flera timmar senare, har jag varit ute i garaget två vändor till. Det har omväxlande luktat bastu och majbål i vardagsrummet beroende på vad från trädgården jag har eldat upp och det är varmt och skönt.

Att såga och hugga ved är för övrigt också motion. Så det så!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar