tisdag 10 juli 2012

Värme tar energi

I min roll som säkerhetschef ingår det att se till att kommuninvånarna känner sig trygga. En av anledningarna till otrygghet är berusade människor, i synnerhet ungdomar, eftersom dessa plägar kräka och ta sönder lite överallt. Det tycker ingen nykter person om.

För att stävja detta trummar jag ihop så många kloka vuxna jag kan vid de kvällar som det är nattklubb i kommunen för 16-åringar och uppåt och sen befinner vi oss dels på bussarna, dels utanför klubben för att dämpa, trygga tillvaron och ringa hem till de som behöver hämtas.

Igår fick elbilen följa med på detta uppdrag. Det tror jag den tyckte var roligt. Jag tyckte också det var kul, frånsett det faktum att det är drygt två mil till nattklubben och lika långt hem igen, och jag ville vara säker på att komma fram och tillbaka med bilens hjälp. Till saken hör att det var synnerligen blåsigt (som vanligt i Skåne) och kallt (som vanligt i Sverige på sommaren) och dessutom regnade det (som vanligt när som mest svenskar har semester). Lite värme, lite vindrutetorkare, lite allt möjligt, var bekvämt att ha.

När man har laddat bilen i uttaget i väggen har man som mest 11 mils körning framför sig, beroende på hur fort man kör, hur ofta man motorbromsar, om det är uppförsbackar, motvind och hur högt man spelar på stereon. Bilen beräknar fint hur mycket man har energi kvar att köra beroende på vilka rattar man rattat på, och när jag körde ned till nattklubben formligen visslade siffrorna förbi på displayen. Det såg ut ungefär som en Kenodragning.

Sånt kan göra en nervös, särskilt om man har lite anlag för kontrollbehov. Jag hade inget dieselaggregat med mig och skulle inte kunna ladda om behovet skulle uppstå.

Jag kom ned, och när jag skulle köra hem stängde jag noga av allt. Det enda jag lät vara på var belysningen, den är det ju lag på. Ingen stereo (oklart hur mycket den uppoffringen gjorde), ingen värme, ingenting.

Genom att blåsa i händerna och göra åkarbrasor, kom jag hem på mindre förbrukning än när jag körde ned. Delvis beroende på att jag den här vägen hade medvind.

Men sammantaget är detta en av nackdelarna med elbil. Jag tycker om att ha det varmt. Och jag avskyr att vara nervös över att få behov av att köra en viss runda men inte riktigt kunna för att jag inte kan ladda bilen någonstans.

I övrigt håller kärleken i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar