måndag 30 maj 2011

Förr och nu

Jag har tänkt litegrann på åldrar idag. Allas åldrar, inte bara barnens.

Små barn, små bekymmer kontra stora barn, stora bekymmer.

Ung, pigg, snygg men ovetandes kontra medelålders, trött, småfet och varit med om allt.

Nivea kontra Botox.

Kroppsstrumpor kontra tunikor.

Existensminimum/tigga pengar av föräldrar kontra självförsörjande och det går rätt bra, tack.

Osäkerhet, "duger jag, är hon snyggare än vad jag är" kontra "tjohoo, 2 kilo till, skit i det, var är chokladen?"

Backpacking och "är det här mina underkläder eller min rumskamrats" kontra ordentligt strukna blusar nedpackade i resegarderoben.

Två flaskor vin en kväll, "jodå, det bör gå" kontra "jag tar två glas, gud, känner mig snurrig".

"Gud, så söt han är" kontra "nej, jag tycker inte hans karriärambitioner motsvarar mina förväntningar på en blivande svärson".

Bara inte mamma ser kontra bara inte barnen ser.

Sammanfattning: Vet inte. Finns för- och nackdelar med allt.

4 kommentarer:

  1. Förr, vid 25, trodde man att man visste allt.
    Nu, vid knappt det dubbla, vet man att man tror att man vet ganska mycket - rent av nästa tillräckligt.

    Skulle någon, idag, dra upp de åsikter, uppfattningar och värderingar man hade då skulle följande ske i nämnd ordning;
    1. Smärtsamt men väl dolt återuppvaknande.
    2. Förträngning av minnet.
    3. Förnekelse av detsamma.
    4. Hota personen drog upp ämnet.
    5. Avvakta lämpligt tillfälle.
    6. Ta aktuell person av daga.
    7. Stycka och gömma väl.
    8. Åter till punkt 3 som permanentas.

    SvaraRadera
  2. Med tanke på mitt yrkesval måste jag stoppa vid punkten fem. Övriga punkter kan inverka negativt på min framtida karriär.

    Och jag känner mig glad och lycklig till sinnes över att jag inte kan konfrontera dig med dina åsikter från 25-årsåldern. Puh! :-)

    SvaraRadera
  3. Ok, följer ditt råd och bryter vid femman. Mognaden som kommer med åren lär oss att svälja förtreten. Så gör jag om nu någon skulle få för sig att.....

    SvaraRadera
  4. Jag har en elak blick som jag kopplar på när det är dags för nummer 6. Den fungerar enligt utsago ungefär på samma sätt som din 6 och 7. Vissa hävdar att den är värre än att bli tagen av daga. :-)

    /Stolt

    SvaraRadera