onsdag 1 juni 2011

Fem dagar ledigt

Idag gick jag hem från jobbet prick klockan 13. Framför mig har jag fem dagars ledighet. Det har mina kollegor också. Skillnaden är att de har vetat om detta en längre tid och kunnat förbereda sig. Jag fick den slutliga insikten igår.

Det förvånade mig i början av veckan hur det kunde hampa sig att både sonens kompisar och delar av mina kollegor skulle ta semester och åka utomlands samtidigt, mitt i brådaste våryran. Slumpen, antog jag. Sedan satte jag mig ned och började boka upp möten på fredag och på måndag, dagar då jag förvånansvärt nog inte hade en enda kalendernotering i Outlooken. Mycket praktiskt, jag som trots 60-timmarsveckor ändå ligger kroniskt efter såg en liten möjlighet att komma ikapp. Här skulle betas av!

I Outlook behöver man inte svara personlig på inviter, man kan bara klicka på en knapp med namnet "Avböj" och så är man av med det problemet. Min inkorg började fyllas av avböjningar. Har man dåligt självförtroende kan detta raskt bli sämre, men jag, som är fylld av insikt om min egen förträfflighet, blev bara irriterad. Herregud, vad folk bokar upp sig på oväsentligheter!

Kulmen kom när en kollega valde att inte bara klicka på "Avböj"-knappen utan också kände sig föranledd att skriva "Skojar du? Jag tänkte vara på Österlen då, tror inte jag hinner komma in till klockan 14" i svarsmeddelandet.

Jag skojade inte. Tvärtom. Jag rynkade ögonbrynen och tänkte kontrollera om kollegan verkligen hade begärt ledigt den aktuella dagen. Under mitt ansvar släntrar man inte in vid tvåtiden en måndag, hur fint det än är på Österlen i början av juni. Näminsann, regler är bra och till för att följas.

Det hela slutade med att kollegan kom in och upplyste mig om att måndagen är knallröd, att knappt poliser och sjuksyrror jobbar på måndag och att man faktiskt inte behöver begära semester en sådan dag när man är anställd på kontor i offentlighetens tjänst. Man är ledig med automatik.

Så ock på fredagen, trots att den dagen inte är röd. Svarta dagar som man är ledig på kallas klämdagar och har arbetats in under året. Lärde hon mig.

Tråkigt för mig, för jag hade bokat in möten även då, med yrkesgrupper som inte rättar sig efter färger på dagar när de skall ta ledigt. Dessa är nu avbokade och jag undrar vad i hela friden jag skall hitta på under de fem dagar som sådär oförhappandes har ramlat över mig?

Jag undrar också hur alla andra kan ha vetat om detta i förväg?

6 kommentarer:

  1. Insikt är en dygd. Men när andra ska lära en insikten gör det bara ....ont.

    Det är bara att bryta ihop och komma igen, du har fem dagar att slicka dina sår.

    SvaraRadera
  2. Var klar med ihopbrytet vid 18-tiden igår. Har vid det här laget en massa planer. En av dessa utgår ifrån inköpet av en styck murhink. Två, kanske. :-)

    SvaraRadera
  3. Ska du lägga din mur i tvenne hinkar??
    Konstig kvinna den där säkerhetschefen, finns nog nåt latinskt namn för den sortens beteende. Frågan är snarare om det finns nån medicin för det.

    Nu sa ja laga kôrv me potäter!

    SvaraRadera
  4. Nix, det är mer avancerat än så. Och den latinska benämningen är "sapiens et creative".

    Är du västgöte? Tyckte det lät så. :-)

    SvaraRadera
  5. Innerst inne är ALLA västgötar, några mer än andra! :-D

    SvaraRadera
  6. Du tänker på Svea rikes vagga, antar jag. Fast jag är bergis på att jag inte är västgöte. Även om jag av komplicerade skäl håller på Elfsborg.

    SvaraRadera