söndag 12 juni 2011

Packlistor

Idag väntar stora packningsdagen. Lillebror, 180 cm lång, skall iväg till England på två veckor med avresa imorgon och jag har skrivit kom-ihåg-listor långa som tomtens skägg. Det är många saker som är viktiga att få med, jag kan ju liksom inte kvista dit och lämna det som eventuellt glöms.

(Eller det kan jag kanske? För på så sätt får jag ju ser var han skall bo och hur familjen är och kan berätta för mamman i familjen hur min lille gosse bäst tas om hand. Skall genast kolla flygtider och -priser...)

Mest orolig är jag för kosthållningen. Vi äter mycket och förhållandevis nyttigt i vår familj men det gör man inte alltid i engelska familjer, har jag sett. På teve visar man ibland exempel på brittiska familjer som lever på chicken nuggets, frysta pizzor, hamburgare och coco pops med mjölk. Lunchen enligt resemanualen brukar bestå av en dricka, en macka och en frukt, vilket ungefär motsvarar det sonen äter i väntan på att lunchen skall bli klar. Jag är väldigt orolig för att han skall tackla av under sin resa.

I övrigt har jag köpt ett engelskt sim-kort till honom som han kan använda för att kommunicera med kompisar och lärare när han är i England. Och för egen del har jag installerat Skype så att vi kan prata en stund det hållet varje kväll. Under förutsättning att han hittar lämpligt internet-café för man fick inte ta med sig den egna datorn på resan, tråkigt nog.

Igår hade vi en lektion i "hur man använder en tvättmaskin" och idag följer en repetitionskurs samt extrakursen "strykjärnets möjligheter och utmaningar". Tror inte att han kommer att finna det nödvändigt att använda sig av extrakursens kunskaper rent praktiskt, men för säkerhets skull.

Tvättmedel är nedpackat och pengar är växlade. Jag har instruerat honom om att de medskickade pengarna i första hand skall gå till mat. Blir det några pengar över, kan han köpa mig något fint i present. Detta budskap har jag för säkerhets skull skrivit upp på en lapp och packat med så att han inte blir osäker när han väl är installerad.

Fast jag kan ju påminna honom via sms, mail, Facebook och numera också Skype, så det skall väl ordna sig. Tack Gud för de senaste decenniernas teknikutveckling!

4 kommentarer:

  1. Ursäkta dum fråga från en som inte begriper bättre.

    Varför pådyvlar du den unge herrn tvättmedel som del av sin packning? Då jag med sannolikhet gränsande till visshet inte har någon aning om vad som ska göras/ske/upplevas och hur det ska bos så kan jag bara utifrån de rader jag läst komma till följande slutsatser;

    1. Gossen ska bo ute i det fria (läs hajk el. likn.) och där lär det saknas faciliteter som el och apparatur avsedd för att drivas av just el. Alltså, tvättmedel är onödigt!

    2. Gossen ska vara inackorderad någonstans där det bor andra människor, där det finns el, där det finns tvättmaskin. Finns det tvättmaskin så finns det med stor sannolikhet tvättmedel.
    Alltså, tvättmedel är onödigt!

    Jag hoppas du får en fin present, kanske rent av en raketforskare.

    SvaraRadera
  2. Inga frågor är dumma, de får bara mig att framstå som klok och allvetande och sånt gillar jag. :-)

    Det är alternativ 2 som gäller, det rara barnet skall vara inackorderad någonstans. Dock varnade språkreseföretaget på informationsmötet för att alla små rara barn inte får låna sina inackorderingars tvättmaskiner. De skall därför vara klädda för tvättomater, vilket lär finnas i England.

    Och då skickar jag med honom tvättmedel för att vara säker på att han inte tvättar med Klorin, maskindiskmedel eller vad han nu kan hitta i de engelska butikerna och tolka som lämplig produkt. För snart 30 år sedan försökte jag diska i Klorin, så sånt kan hända även den bästa. Se mitt senare blogginlägg.

    Väskan är knöfull. Inte den minsta lilla fotbollshuligan får plats så jag får nog se fram emot en väldigt liten present. En nyckelring, kanske. :-)

    SvaraRadera
  3. Oj!
    Nyckelringar är icke att förakta.

    SvaraRadera
  4. Nej,och särskilt inte för mig som har fler nycklar än en fångvaktare. Ett tag hade jag en skiftnyckel i nyckelknippan. Bra att ha i största allmänhet och fungerade även som självförsvarsvapen. Nu behöver jag inte längre självförsvara mig så nu skulle jag vilja ha en liten nalle.

    SvaraRadera