måndag 20 juni 2011

Språkreserapport

Har efter att ha varit av med sonen en vecka i främmande land på språkresa kunnat konstatera följande:

  • Att bo i engelsk familj i villa innebär inte att det i det automatiskt finns tillgång till tvättmaskin. Det gör det inte. Att tvätta är slöseri med vatten.

  • Det innebär inte heller att man får tvätta upp något litet i handfatet och skölja samma något lilla ett par gånger. Detta betraktas också som slöseri med vatten.

  • Att gå på toa på kvällskvisten och spola efter sig är inte att rekommendera. Typiskt exempel på  slöseri med vatten.

  • Att dricka familjens juice är strängt förbjudet. I just detta fall är det påbjudet att man, märkligt nog, skall dricka vatten. Fast jag har inte kontrollerat varifrån det vattnet rekommenderas komma. Det kan vara så att man förväntas fylla på vattenflaskor på närmaste bensinmack och ta med sig in eftersom det sannolikt betraktas som slöseri med vatten att ta det från kranen i hushållet.

  • Att förse språkreseeleverna med mat några gånger om dagen betraktas som slöseri med pengar. Den onyttiga kosten i början av vecka 1 är numera obefintlig. Så här med facit i hand börjar vi nästan längta efter den onyttiga kosten. Vecka 2 innebär att det inte finns någon mat och finns den är den kall (coco pops och vatten).

Jag är rätt duktig på att skriva. Gissa om jag kommer att använda den kunskapen när barnet har kommit hem för att berätta för språkreseföretaget vad jag tycker om att betala femsiffriga belopp för detta?

5 kommentarer:

  1. På dem bara! På dem tills det blöder!
    Kom ihåg att det rent historiskt är tillåtet att "skjuta budbäraren", om du inte kommer ihåg så påminner jag dig gärna när du mobiliserar för strid.

    SvaraRadera
  2. Budbäraren i det här fallet är sonen, och honom behöver jag inte skjuta. Efter två veckor utan man räcker det nog att blåsa på honom så ramlar han. Men för övriga kommer det inte att bli nådigt.

    Du är fortfarande bara en simpel tekniker? Jag hade behövt en simpel jurist för att slipa svärden riktigt. :-)

    SvaraRadera
  3. Budbäraren jag syftade på är väl närmast den språkresearrangörsstackare som kommer skylla på omständigheter bortom hans/hennes kontroll den dag ditt påpekande om missförhållande ankommit. Sonen behöver sås, potäter å familjär värme.

    SvaraRadera
  4. Varför vänta tills sonen kommer hem ??? På dom NU !!

    SvaraRadera
  5. The Observer: Du är en god och klok far, det hör jag. :-)
    Anonym: Har börjat!

    SvaraRadera