torsdag 30 juni 2011

Svåra val

Igår satt jag på kontoret från klockan 7 till klockan 17 och tittade ut på den lust och fägring stor som rådde för fullt utanför fönstret. Det var sol och årshögsta värme, klarblå himmel och glada fiskmåsar så långt ögat nådde och jag var grymt avundsjuk på alla som medelst bilar och cyklar hasade med sig dunkavin och brassestolar, picknickkorgar och badhanddukar till stranden.

Jag ville också sitta där och äta mackor med sand.

När jag så småningom framåt kvällningen släpptes ut i friheten och tog mig hem blev jag helt apatisk. Efter att ha lagat middag hade jag några futtiga timmar på mig att njuta av allt som alla andra nästan njutit sönder under dagen och jag visste inte om jag skulle välja att sitta på terassen och läsa en bok, cykla längs med åkerkanten och lukta på blommor, promenera i guds fria natur eller åka till stranden.

Det blir lätt stressigt vid sådana tillfällen.

Jag satte mig inne och tittade ut medan jag funderade. Skillnaden jämfört med tidigare på dagen var hårfin. Mest en annan utsikt.

Det slutade emellertid med att jag tog mig ned till Ljunghusen, promenerade från Ljungskogens livs längs med banvallen till Skanör, gjorde höger-vänster om och marscherade raskt tillbaka samma väg. På min färd hade jag vita skor som följeslagare. Det var inte ett av mina mest kloka beslut. De vita skorna är idag gråa. Fint, det också, men inte riktigt vad jag tänkt mig när jag köpte de vita.

Ikväll skall de få simma i tvättmaskinen så får vi se om de inte blir vita igen. I annat fall tar jag till plan B: Klorin.

Till helgen planerade jag att göra allt det andra roliga, det med dunkavinet och cykeln och fiskmåsarna. Jag somnade lycklig vid tanken på hur kul det blir till helgen.

Idag hörde jag på väderprognosen att det blir regn från och med i morgon och resten av juli.

Bitter är ett för vagt ord.

9 kommentarer:

  1. Det gläder mig att din text når hele vägen te Boston och att den även roar mig här.

    Tack

    SvaraRadera
  2. Det gläder mig att veta att du är i Boston för dit vet jag med säkerhet att internet har kommit. Så även om du flyttar dig till annan stad bör du kunna kommentera. Och jag tycker mycket om när du kommenterar för du är alltid vänligt uppmuntrande. Andra typer av kommentarer tar jag bort. Det är därför det som regel är bara dina kommentarer som syns. :-)

    Det gläder mig emellertid inte lika mycket att jag inte erbjöds följa med. Jag hade kunnat hänga på och tiga mig igenom hela resan, bara kommunicerat via roliga kommentarer i skrift. Tänk på det, du!

    När kommer du hem så det blir lite ordning igen?

    SvaraRadera
  3. Jo, man kan ta semester från allt (och man bör göra så oxå) men eftersom du satt inne med sådan kunskap om det transatlantiska internättets vara eller icke vara så kan jag informera att det även fungerar i Portland, oavsett om man står på en piren i hamnen med munnen full av hummer, bläckfisk och lokal öl eller om man som nu ligger nyvaken på centralt litet b&b.

    Diktatorsfasoner och självvald censur är ta mig fan mina takter!

    Gonatt på en stund

    // J

    SvaraRadera
  4. Då ser jag det så gott som beslutat i god diktatorisk ordning att du med regelbundenhet, sannolikt lite oftare än vanligt eftersom du har semester och mer tid, skriver roliga saker till mig det här hållet.

    Ja, jag kan till och med sträcka mig så långt så att du kan få välja andra håll, om du hittar några sådana, jag är en mycket vänlig diktator med ett flexibelt frihetstänk. Inom vissa ramar förstås. (Läs: inom MINA ramar.)

    Och eftersom jag har studerat litteraturanalys i många år så ser jag att vi uppenbarligen är överens om det. Du skrev "...på en stund". Vilket var ett löfte om snar fortsättning. Och löften sviker ju inte en simpel tekniker (dina ord) och gentleman (mina ord, insmickrande kommentarer brukar ge resultat).

    Och jag hade tyckt mycket om hummer och lokal öl. Bläckfisk också, om den är friterad och inte för seg.

    Själv har jag lunchat på yoghurt.

    God eftermiddag!
    /M

    SvaraRadera
  5. Den var friterad, krispig och MYCKET färsk när den igår serverades tillsammans med nån god goja.

    Frukost nu...


    // J

    SvaraRadera
  6. Orättvist. Eller åtminstone snudd på. Men rätt som det är så är det jag som är utomlands och äter allt möjligt med gojor till, vänta bara! :-)

    SvaraRadera
  7. Jag tror jag köper en flygbiljett och kommer efter. Möt mig i central park i New York. Jag åker inlines där medan jag väntar.

    SvaraRadera
  8. Action-Observer Johansson1 juli 2011 kl. 15:47

    Tar bussen ner till NYC den 5e så det borde la funka.

    Sisten dit är kass

    Äten och klar, nu blir det Portland head light och andra kustnära vyer

    // J

    SvaraRadera
  9. Hej J Johansson!
    Den 5 är en tisdag. Jag skall göra min sista rejäla insats för mänskligheten och hästarna såsom varandes säkerhetschef i Vellinge genom att ge mig ut på bygden (Falsterbo horse show) mellan kl 22 och 04 natten till tisdagen och hålla ordning.

    Det innebär att jag inte kommer att vara i central park den 5. Hur gärna jag än vill. Jag tänkte istället flighta över ikväll och så hinner jag lagom hem till klockan 22 på måndag när plikten kallar. Jag vinner, således!

    Men var inte ledsen för att du är kass. Alla kan inte hålla min nivå. :-)

    Nästa gång du sticker iväg over there vill jag åka till LA och San Fransisco.

    SvaraRadera