tisdag 19 juli 2011

Glassbantning

Det har successivt gått upp för mig att de kvinnlighetskilon jag har gått upp under vintern på något sätt har ett samband med mitt chokladintag under samma period. Jag tycker mig ha läst att choklad är bra och nyttigt och egentligen inget man fläskar på sig av, men kanske avses inte Marabous mjölkchoklad i dessa utfästelser.

De senaste veckorna har jag därför detoxat. Jag har medelst cold turkey-metoden (pang-po-röbedan, skånsk översättning) slutat abrupt med att äta choklad. Ena dagen 200 gram, andra dagen nada. Men som alla vet är summan av lasterna konstant, slutar man med en måste man raskt hitta en annan att fylla upp tomrummet på. Jag funderade på glass och testade det under en period, men benämningen "gräddglass" gav mig fel signaler. På något sätt fick jag för mig att jag kanske inte skulle tappa i vikt av gräddglass. Jag hittade istället müsli och gick över till det.

Müsli är nyttigt, fiberrikt och något Anna Skipper både blandar och rekommenderar i tid och otid. Jag var jättenöjd för jag tycker mycket om müsli. Inte som choklad men ändå.

Jag åt müsli till yoghurt och müsli utan yoghurt, ibland med sked direkt ur burken, ibland för hand direkt ur burken. Och jag gick inte direkt ned någonting i vikt.

Lite snopet. Äter jag två chokladbitar går jag upp i vikt. Låter jag bli att äta 200 gram choklad händer ingenting. Ett bevis för att inget i livet är rättvist.

Häromdagen, när jag stod och åt müsli direkt ur förpackningen råkade min blick falla på innehållsförteckningen. Müslin innehåller 460 kalorier per hundra gram. Det lät mycket. För att få ett jämförelsematerial tog jag fram den chokladkaka jag har kvar i reserv. 560 kalorier/100 gram. Skillnaden var inte så stor som jag hade önskat. Jag plockade fram blåbär-/vaniljglassförpackningen från frysen och tittade vad det stod där. 160 kalorier per 100 gram.

Jag måste ha läst fel.

Rask plockade jag fram gräddglass krokant från frysen. Gräddglass... Här skulle slås kalorirekord. Jag kisade med båda ögonen för att kunna se de minimala siffrorna längs med lockets kant. 230 kalorier/100 gram.

Numera äter jag glass till alla målen och några av mellanmålen. En tio kilo bör jag kunna tappa på denna uppoffring över sommaren, tänker jag.

2 kommentarer:

  1. 1. Kart dååår Mascarponeglass kan när som helst ersätta alla tänkbara måltider.

    2. Anna Skipper bör förpassas långt bort.

    3. Anna Skipper röker. http://josabeth.blogs.se/2008/02/07/anna_skipper_acr_bara_40_ayr~3695112/

    4. Det ryktas om att de skrynkliga, urgamla människorna som stundtals florerat i diverse yoghurtannonser mycket riktigt bara har ätit samma yoghurt och därigenom uppnått den aktningsvärda åldern av 36 år.

    SvaraRadera
  2. 1. Jadå. Fast jag är flexibel, gillar all glass. Utom möjligen den med vitlök som jag prövade en gång. En gång. (1).

    2. Sträng tant.

    3. Usch fy. Dum tant.

    4. Jag kommer att bli 104. Idel sunt leverne. Mycket glass, mycket müsli, mycket yoghurt. Mycket av allt, faktiskt. Tror det är bra. :-)

    SvaraRadera