fredag 15 juli 2011

Har syndat

Igår tittade jag skamset upp mot skyn och bad vår fader om förlåtelse. Efter flera veckors detoxande/rehabande från chokladberoendet föll jag till föga och tog två bitar av sonens mangochoklad från Marabou. I förpackningen låg två bitar liksom delat och löst från övriga kakan och jag tyckte att jag behövde städa till det lite i chokladpapperet. Kan ju lätt bli stök och spill om två bitar ramlar runt, skaver mot andra bitar och lämnar chokladfläckar i kylen. Och det vill man ju inte.

Men sen fick jag dåligt samvete. Vad hade jag gjort?

När jag tänkte efter lite blev jag lugnare. Det hela var ju mer att anse som städning i kylskåp än synd. Dessutom tycker jag inte ens om mangochoklad. Och då kan det ju inte räknas som något dåligt överhuvudtaget, snarare tvärtom.

Jag gjorde en snabb koll med vännerna på Facebook och flera höll med. Det man äter trots att man inte tycker jättemycket om det, räknas inte och man blir definitivt inte tjock av det heller.

Genom att gräva i gammal litteratur om sambandet mellan kost och hälsa hittade jag följande råd kring vad man kan äta respektive bör undvika om man inte vill lägga på hullet.

1. Om du äter något och ingen ser dig, innehåller det du äter inga kalorier.

2. Om du äter tillsammans med andra räknas endast de kalorier du får i dig utöver vad de andra får i sig. Tips: Om all äter lika mycket blir kaloriintaget = 0. Det är därför man ska banta tillsammans med andra.

3. Kakor som bryts sönder innann man äter dem innehåller inga kalorier eftersom kalorierna förångas då kakorna bryts sönder. Var dock försiktig och undvik att andas in för djup vid själva brytningen så du inte andas in kalorierna av misstag.

4. Kalorier i drycker som intas av medicinska orsaker (bland annat glögg, wisky, varm choklad) räknas aldrig!

5. Kalorierna i en öl framför TV-sporten försvinner med hjälp av sporten. Har någon sett en tjock maratonlöpare? Ett tips: Om du ser på Vasaloppen så kvittas fler kalorier än om du ser på VM i Carambole.

6. Kalorierna i chips, nötter, läsk och annat som intas på bio, framför TV'n eller då man lyssnar på musik räknas inte, då de är en del av underhållningen s k underhållningskalorier. Om du dessutom bryter sönder chipsen (se råd om kakor ovan) blir det minuskalorier.

7. Om du äter något kalorisnålt kan du kvitta det mot något annat. T ex om du tar en lågkaloridryck och äter en chokladkaka, kommer kalorierna i chokladen att kvittas mot lättdrycken.

8. Mat som varit frusen innehåller inga kalorier, de drar ihop sig och försvinner i minusgrader. Samma sak gäller mat som värmts upp, kalorierna sväller upp, spricker och förångas.

9. Mat man äter när man står upp räknas inte, man måste sitta ner för att de skall fastna i kroppen.

10. Godis man äter under jul räknas inte som kalorier, då man äter dessa av religiösa skäl.

11. Mat som anses nyttig innehåller inga kalorier, då man inte kan gå upp i vikt av att äta nyttigt.

12. Äter man varierad kost innehåller den inga överskottskalorier, då varierad kost är nyttig. (se 11)

13. Kalorier som man äter under och efter motionerande räknas inte, eftersom de förbränns omedelbart. Om man inte äter under motionerandet riskerar man att dö av undernäring.

14. Kalorier som äts på morgonen räknas inte, för de är livsviktiga. Den som inte äter på morgonen är en dålig människa och blir sjuk.

15. Mat som man äter från någon annans tallrik innehåller inga kalorier, man smakar ju bara.

16. "Frukostmat" som gröt, yoghurt, mackor och sockriga flingor kan man äta oftare än lagad mat utan att bli tjock / förhindra viktminskning.

17. Kalorier man får i sig vid provsmakning under matlagning, bakning etc räknas inte då dessa är en del av tillverkningsprocessen och nödvändiga för att slutresultatet skall bli bra.

Kloka och bra råd, allihop, tycker jag!

2 kommentarer:

  1. Om man nu skulle komplettera denna sammanfattning så skulle punkt 18 gälla söta drycker som dricks för att de är goda, man är törstig eller bara som komplettering till dina ovan nämnda kakor och chips. Dricker man mha sugrör så kommer heller inga kalorier att nå dig, detta pga att detta smala rör kommer vara helt fyllt av dryck och därmed ges ingen plats till vare sig kalorier eller kemiska tillsatsmedel.

    Det råder märkligt sommarväder i byn...

    SvaraRadera
  2. Helt rätt! Jag tror att matvaror i fina färger också går fria. Jordgubbsglass och sådant.

    Vädret är sådär men jag har ändå inte tid att vara ute i solen, jätemycket att göra idag, så jag tycker det är ok. Men i morgon har jag tid så då kommer det att bli bättre. Räkna med sol. :-)

    SvaraRadera