söndag 3 juli 2011

Men nu är det uppehåll!

Det sista jag skrev i går var att det var uppehåll i regnet. Sen brakade helvetet löst. Det formligen hällde ned regn, det åskade och blixtrade, oftast samtidigt, och jag förväntade mig att jag skulle kunna börja duscha i vilket rum som helst, inte bara där i det rum där den för ändamålet avsedda duschen är placerad.

Takkillen som pysslade om mitt tak och bytte alla trasiga takpannor förra sommaren verkar emellertid ha gjort ett gediget jobb. Huset höll sig torrt och fint på insidan. Mina ägor i övrigt verkar också ha klarat sig hyfsat. Blommorna seglar omkring i sina ytterkrukor förvisso, men det går ju att åtgärda rätt enkelt. Min egenhändigt skapade installation med vatten på ett fat med stenar och flytande blommor som står på ett av uteborden, har helt havererat. Det enda som är kvar av installationen är vattnet. Inte helt överraskande. Och fåglarna är i chock. Inte ett ljud hörs.

Våra rödvita grannar har emellertid råkat värre ut. Köpenhamn ligger delvis under vatten, Tivoli fick evakueras, biograferna fick tömmas mitt under filmvisningarna då vatten strömmade in i salongerna, Rigshospitalet är översvämmat och vill man förflytta sig i stan bör man blåsa upp gummibåten, för flera av vägarna är ofarbara.

Til BT skybrud

Bilden ovan är tagen från Berlinske tidene och visar motorvägen vid Lyngby.

Men nu är det uppehåll!

7 kommentarer:

  1. Nyvaken observatör3 juli 2011 kl. 14:27

    Kan du i egenskap av säkerhetschef på något sätt förvissa dig om Torsgårdens status? Står det kvar eller ska man ändra adressen till Postmannabacken ? Förra gången det öste så knackade en skäggig man på dörren, han hade bundit en båt fylld med djur vid brevlådan. Snackade nåt om Ararat, jag sa att jag inte skulle ha nåt å stängde dörrn. Konstigt..... det var ett sånt väder där normalt ingen mer än den lilla nederbirden brukar vara ute, undrar ibland om det gick bra för honom till slut.

    SvaraRadera
  2. Har inte hört något och när det är tyst bådar det gott. Fast jag vet av initierade källor att det är lite sankt i dina kvarter... Även utan skyfall.

    I mina höglänta områden är det inga problem.

    Klimatet är emellertid varmt och fuktigt och all växtlighet växer så det knakar. Bli inte förvånad om Mowgli kastar sig fram i lianer när du kommer hem.

    Däremot har strömmen gått lite här och var och jag har personal som försöker leverera biblioteks- och turistbyråtjänster utan tillgång till IT. DET är lite knepigt, säger de.

    Sen tycker jag att du skall bevaka Bosses intressen framöver. Låt honom åka med när skäggiga farbrorn kommer, jag tar hand om dig i Mimmis ark och så återförenas ni när vattnet sjunkit undan. Du kanske kan kolla vad färjorna i New York tar betalt så att jag inte lägger taxan för lågt.

    SvaraRadera
  3. Som förtydligande kan nämnas att Bosse är en hon men å andra sidan så är inte jag så noga med detta med kattgenus. det får bli vad det blir. Se bara på Strindbergs ena fru hon hette ju Bosse.....

    Baldersgången har det sämst både ur vätske- och solsynvinkel. Vägen ligger högre än tomten och altaner utan kvällssol. Det gäller att följa fysikens lagar om man vill ha det enkelt och behagligt.

    SvaraRadera
  4. Idag bär det av till okända, hemliga, turistfria sjöar, byar och ställen i det inre av Massachussets. Undra vad det kan innebära.... Varmt och regnfritt är det iaf när klockan närmar sig halv lunch.

    SvaraRadera
  5. Du, jag tyckte faktiskt jag såg en frände i Bosses ögon. Kissen verkade smart och jag undrade varför. Nu vet jag. :-)

    Själv har jag haft en undulat vid namn Ulrik som lade ägg. Jag är flexibel, med andra ord. Men min Knut var verkligen en Knut.

    Ajajaj, jag tycker mycket om sol och jag har sett om mitt hus så jag har sol från morgon till kväll. Det gillar jag. Dessutom bor jag i en nedförsbacken, det gillar jag också.

    Ska jag cykla om Baldersgången imorgon och se om det står någon båt förtöjd vid brevlådan?

    Själv börjar jag fundera på vad morgondagen på kontoret kan innebära vad gäller skadeärenden och försäkringskontakter.

    Massachussets vet jag inte på rak arm var det ligger. Men jag kan ta reda på det. Jag har jobbat med Raleigh i North Carolina, är det i närheten?

    SvaraRadera
  6. Ursäkta, tanken gick före fingrarna. Baldersgången nämndes eftersom jag INTE bor där just av de enkla anledningarna som avsaknad kvällssol och motarbetande fysik. Det finns dock en annan gata där allt är frid och fröjd.

    Från det ena andra och tillbaka igen så mötte jag denna gynnare idag; http://www.bullrunrestaurant.com/Egopantis_Legend.html


    Mätt, belåten och ute på altanen klockan 20.00 med en kall öl och en kool son som sällskap

    SvaraRadera
  7. Det var ju för väl att du inte bor på Baldersgången, gången på tillvarons skuggsida där endast mossan växer. Jag är glad för din skull men funderar ändå på om jag inte skall cykla dit och titta till de stackarna som bor där. De kanske har pool allihop vid det här laget. Ofrivillig och okaklad sådan.

    Det var ju en lite märklig herre på bilden. Endast en mor kan tycka att han var söt. Och knappt det. Men laga mat verkar han kunna, jag gick noggrant igenom hela menyn, både brunch och lunch och drinkarna efter maten. Gott alltihop.

    Idag har jag varit på jobbet sedan 7 och jag kommer att vara i tjänst till klockan 4 imorgon bitti. Kanske att jag hinner ta en lur någon gång i afton före 21. Låtom oss hoppas att det inte regnar inatt, är inte kul att leta fulla ungdomar i lervälling upp till knäna. Dessutom blir håret stripigt. Inspector Barnaby är alltid snygg och välklädd när han utreder mord, jag tänker inte vara sämre.

    Sov gott, over there.

    SvaraRadera