måndag 4 juli 2011

Önskar mig en hatt

Vaknade imorse extra tidigt och skuttade glatt och villigt upp för att möta dagen. Idag är en rolig dag, först stimulerande arbetsuppgifter för hela pengen på kontoret och sedan goda och osjälviska insatser för kommunens bästa från kväll till morgontupp medelst nattvandring runt kommunens ungdomar. Tjohoo, här skulle utföras stordåd!

Efter att ha rullat upp rullgardinen ville jag låta mig falla bakåt i sängen igen.

Regn.

Det är märkligt att vädret kan påverka ens humör, även vid de tillfällen när man inte ens skall vara ute i det. Gyllene tiders klämkäcka låtar från början av 80-talet som alltid ligger som en glad kuliss i mitt livs soundtrack byttes med ens ut mot Beethovens ödessymfoni, spelad i dubbelmoll.

Jag skall sitta inne på kontoret hela dagen och rent krasst borde det kunna få hälla ned från en öppen spann hela dagen utan att jag mår dåligt för det. Men så är det inte. Jag vill gärna tro att det är mitt osjälviska sinne som å medlidande om alla semesterfirare hellre ser sol från en klarblå himmel, men helt säker är jag inte. Det kan finnas högst egoistiska skäl.

Nåväl, jag cyklade till jobbet i regn, blev blöt om kroppen och smutsstänkt om de nyduschade benen och hann få hårets nylagda lockar att förvandlas till ostrukturerade stripor innan jag kom till kontoret. I eftermiddag planerar jag att upprepa prestationen och sen väntar det roligaste av allt: att i sju timmar få trampa i lera och sörja och se till att alla festglada ungdomar överlever natten och kommer hem som de skall.

Jag har regnjacka men jag skulle jättegärna vilja ha en sån där hatt som han fiskargubben med pipan hade på tavlan. Fast lite större, med lite vidare brätte.

Var köper man såna?

3 kommentarer:

  1. http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16371&plats_id=1386

    Glöm inte stövlarna ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag har en gul, syns förträffligt såväl i oväder som ogjort väder.

    SvaraRadera
  3. Anders: En sån ska jag köpa! Och jag hittade andra grejer på den länken också. Jättefiffig poncho, säkert mer praktiskt när man cyklar än att fara fram som Mary Poppins med paraply!

    Jean: Den kunde jag ha lånat, skit att du inte är hemma. Jag tycker om att synas. Oavsett väder, faktiskt. :-)

    SvaraRadera